Online Figura Festés Oktatás (2014 január)
Előszó
A cikksorozat célja egyfajta mutatom, majd csináld módszerű oktatás a figurafestés témakörben.Elsősorban azoknak, akik szeretnének továbblépni a sima játékfigurák szintjéről a festőversenyen is nyugodt szívvel nevezhet szintre. Mindezek mellett hasznos lehet kezdőknek is, mivel olyan tippeket és trükköket is szeretnék megmutatni, amik ha a minőségen nem is javítanak, de az ember életét megkönnyítik vagy a festést akár meggyorsítják, de legalábbis a festési undort gyengíti.
Két figyelmeztetés:
- nincs tanári végzettségem, így az egyes témák nem feltétlen vannak jól felépítve, inkább csak úgy, mintha előben mondanám el valakinek segítve a lépéseket.
- nincs szépművészeti végzettségem se, így amit irok az utánaolvasás vagy tapasztalat alapján van írva. Előfordulhat, hogy iskolában máshogy tanítják. Ha így lenne email-ben vagy magánüzenetben írd meg a problémát ÉS a helyes változatot is. A cikk ki lesz javítva.
Előkészítés és alapozás
Bár önmagában ez a lépés is simán lehetne egy hónap témája, de azzal a feltételezéssel indulok, hogy sorjázni, csapolni, ragasztani mindenki tud.Tipp 1: Festőversenyen kimondott hátrány lehet egy ottmaradt sorja, ezért ne sajnáljuk az időt és több szögből, erős megvilágítás alatt is nézzük át a figurát. És NE sajnáljuk az időt az előkészítésre. Egy 28mm-es figura rendes lesorjázása és összerakása simán eltarthat 1-2 órát.
Tipp 2: Sorják észrevételére jó módszer az alapozás. Mikor úgy gondoljuk, hogy készen vagyunk, vékonyan lealapozzuk a figurát, majd újra átnézzük. Meglepően sok hiba fog feltűnni. Ezeket ekkor érdemes kijavítani, majd újraalapozni az adott részt.
Higítás
Soha ne használjunk akrilfestéket direktben a tubusból higítás nélkül.A fenti szabályt időnként én is megszegem, mivel adott esetben jobb tud lenni a higitatlan festék vagy alapból elég híg (wash-ok, VallejoAirColor).
Már minimális higítás is sokat segít:
- nem szárad a festék az ecsetbe, így több kerül belőle a kívánt felületre
- apró vonalak, részleten nem tűnnek el
- ecset jobban 'csúszik' a felületen, ami kíméli az ecsetet és kevésbe fárasztó
Amit én szoktam használni:
alapszínhez kb 1:1 arányú keveréket (ld Video). Ez igazából NINCS kimérve, hanem a következő módszerrel nézem meg. Festékhez hozzáadok kevés vizet, majd keveset felveszek az ecsettel és egy konyhai papírtörlőn végighúzom az ecsetet. Ha az ecset gond nélkül húzható és láthatóan megszabadul a festéktől már kb. jó, de szoktam nézni, hogy kicsit szétterüljön és ha van minta a papírtörlőn, akkor kicsit látható legyen.
Ha a festéknyomban akadások, átugrott részek vannak, akkor még túl sürü.átmenetekhez kb 1:4 festék-víz keveréket (ld Video). Az ellenőrzés módszere hasonló, de amire itt figyelek, hogy a minta jól látható legyen. Alternatíva erre a sima újságpapír. Ha a szöveg gond nélkül olvasható, akkor kb jó.
Ecsetkontroll
Főképp a nagyon higított festékeknél fontos, hogy az ecsetet és a benne levő festéket megfelelően irányítani tudjuk. Enélkül a bemosásnál mindent elárasztunk a színnel, ami általában nem kívánt dolog, főképp, ha egy már kész részt is elrontunk vele.
A módszer hihetetlenül egyszerü(ld Video). Kevés festéket veszünk fel az ecsetbe. Kb a hegy negyedéig elég, majd az ecset oldalát hozzáérintjük a papírtörlőhöz. Ekkor az felszívja a felesleges nedvességet / vizet, miáltal az ecset nedves marad, de nem lesz elég víz benne, hogy a munkánkat tönkretegye.
Ezt a lépést érdemes nagyon begyakorolni, mivel a legtöbb technikánál fontos, hogy festék oda kerüljön, ahova való és ne mindenhova.
Alapszín felvitele
Alapszínek |
A lényeg, hogy a festett szín egy homogén réteget alkosson, ahol lehetőleg nem üt át az alatta levő szín (alapozó vagy máshonnan melléfestés). Egyben ez az oka, hogy az alapozónak választott szín a végeredmény szempontjából lényegtelen, legfeljebb sokkal több munka van az egyikkel, mint a másikkal (feketére sárga festve), mivel több réteg kell a homogén színhez.
Az egyes rétegek száradását várjuk meg, különben esélyesen feltépjük az újjal. Miáltal a felület egyenletlen, foltos lesz.
Tipp 1: a melléfestéssel nem kell annyit foglalkozni, majd késöbbi lépésekben javítható, inkább az egységes homogén színre törekedjünk.
Tipp 2: gyorsabban elérhető a homogén szín, ha a festés irányát változtatjuk minden egyes rétegnél. Pl. elsőnél fentről lefele, majd 45 fokban elfordítva a figurát, majd keresztbe, sit.
Szárazecsetelés (drybrush)
"Mártsuk az ecsetet a festékbe (ami az alapszínnek egy világos árnyalata legyen), majd egy törlőronggyal, zsepivel töröljük szárazra, annyira, hogy már akkor se nagyon hagyjon nyomot, ha kicsit erősebben odanyomjuk. Attól függően, hogy milyen hatást akarunk elérni hagyhatjuk kicsit nedvesebbre, vagy szárazabbra. Kezdjük el a felületet óvatosan kenegetni. Ha meglátszanak az ecsetnyomok, akkor túl nedves az ecset. Ideális esetben csak egy finom, egyenletes, porszerű réteg keletkezik a kiálló részeken. Minél tovább kenegetjük, annál erőteljesebb lesz a hatás.
Nagy sima felületeken nagyon száraz ecsettel dolgozzunk, olyan szinten szárazzal, hogy erőteljesen kelljen törölgetni az ecsetet, hogy hatása legyen. Igy nem hagy majd nagyon nyomot az ecset, de amit hagy, az egyenletes lesz, különben ha túl nedves az ecset, akkor könnyen meglátszik a festegetésünk iránya, ami nem túl szerencsés. "
Egy fontos, sokak által elfelejtett dolog, hogy ezt is lehet sok apró lépésben csinálni. Így ugyan veszít a technika a sebességéből, de cserébe sokkal finomabb átmeneteket lehet akár így is megcsinálni.
Gyakori hiba az un. krétapor hatás, amikor a világos szín porszerünek hat. Ez egyrész elkerülhetetlen ennél a technikánál, másrészt orvosolható más technikával (wash), harmadrészt a túl gyors ugrás miatt van. Ha a szárazecseteléshez használt szín nagyon közeli, akkor ez a krétapor hatás nem látható.
Tipp: Egy nagyszerü módszer annak ellenőrzésére, hogy az ecset eléggé száraz-e már, ha végighúzzuk a bőrünkön. Ha az érzés túl nedves vagy ha ecsetnyomot látunk, akkor még sok benne a nedvesség. Igazából, mivel a bőr jól be tudja szívni a nedvességet, így a szárazratörlést meg lehet csinálni csak a bőrön is.
Bemosás (wash)
Kissé a fenti ellentéte. Nem nagyon száraz ecsettel történik, hanem meglehetősen híg, nedves festékkel vagy tintával. Ez főképp az árnyékok megfestésére alkalmas technika.A használata egyszerü. A híg festékből a kívánt mennyiséget az ecsettel felvesszük, majd a sötétíteni kívánt mélyedéshez érintjük. A híg festék ekkor effektív elárasztja a mélyedést, ezáltal árnyékhatást hozva létre.
Természetesen itt is lehet az irányításon dolgozni, hogy ne az egész felület legyen elöntve (pl teljes köpeny), hanem csak a kívánt rész (köpeny egyik redőjének az alja). Az eszköz ehhez a már említett ecsetirányítás.
Minél kevesebb híg festék van az ecsetben, annál jobban irányítható, hogy hova kerüljön.
Technikák kombinálása
ruha árnyalva |
Alapvetően próbáljuk a következő sorrendet tartani:
- bőr megfestése alapszínnel. Most csak ennyi lesz, de kisérletezőkedvűek próbálkozzanak a bőr szárazecsetelésével és irányított bemosókkal az árnyalására.
- Ruha árnyalásra több lépésben szárazecset és bemosó alkalmazásával
- Haj árnyalása a ruhához hasonló módon.
Video
Feladat
A havi figura kifestése CSAK a fenti 3 technika alkalmazásával.Ha már ismerünk más haladóbb technikákat, akkor se használjuk őket, mivel a cél az adott havi téma gyakorlása. Őszinte leszek, ezt nagyon nehéz megállni, szóval nem kis önuralom kell majd hozzá.
Szintén, mivel a dolog lényege a gyakorlás, így ne csapjuk össze a figurát 5 perc alatt. Igen 1v2 szárazecset és egy bemosás nem tart sokkal tovább (száradást nem számolva), de a cél a minél szebb minőségre gyakorlás, így legyen sokkal több lépésben megoldva a dolog. Érdekes látni, hogy 2 alapvetően gyors durva technikával is mit el nem lehet érni, ha odafigyelve, aprólékosabban csinálja az ember.
forrás: szárazecset - "Stark - Figurafestés V"
M.