Online Figura Festés Oktatás (2014 Február)
Előszó
Elértünk a második leckéhez. Itt új technikákat fogunk tanulni és gyakorolni. Ezen technikák valamivel haladóbbnak számítanak, mint a múlt haviak, de valójában pont olyan egyszerűek, szóval nem kell félni.Pár tanulság a múlt hónapból:
- video NAGYON gyarta lett. És mivel egyéb dolgok miatt esélysem sem volt effektív egy új felszerelést venni, így a mostani alkalommal kimarad a video. Ha minden jól megy, akkor érthető lesz így is.
- házifeladatokból egy darab készült el (a saját).
- kell segítség a képek(és ha valaki bevállalná video) elkészítése miatt, mert amit én össze tudok hozni azt leginkább a katasztrófális jelzővel tudom illetni. Legrosszabb, hogy látok mindig másokat, akik sima okostelefonnal csak úgy vaktában fotózva nagyságrendekkel jobb képeket készítenek, mint én mindenféle állítgatással meg mindennel.
Rétegezés (Layering)
A technika igazából nagyon egyszerü. Leginkább a sima alapszín felviteléhez hasonlít. A különbség minössze annyi, hogy a világos rész felé haladva az alapszín egy világosabb változatát fessük fel.Mivel ennél a technikánal jobban tudjuk irányítani, hogy mi hova kerül, így a végeredmény legtöbbször szebb lesz. Emiatt is tartják többen ezt egy haladóbbaknak való technikának., mint a múlt haviakat.
Ha játékra festünk, akkor elég lehet összesen 5 árnyalat hozzá (Alapszín, árnyék1, árnyék2, világos1, világos2), ha pl. festőversenyre használjuk fel a technikát, akkor jóval több kell.
Itt a több alatt a következőt értem: alapvetően használjuk ugyanazt az 5 színt, de az egyes szinek között több (1-5+) köztes színt keverünk ki.
Például a kiválasztott Ultramarine-nál:
Játékra:
- VGC-UltramarineBlue alap
- VGC-ImperialBlue árnyék (árnyék1)
- VGC-NightBlue árnyék (árnyék2)
- VGC-MagicBlue világosítás (világosítás1)
- VGC-IceBlue világosiítás (világosítás2)
- VGC-UltramarineBlue alap
- VGC-UltramarineBlue + VGC-ImperialBlue 1:1 keveréke
- VGC-ImperialBlue árnyék (árnyék1)
- VGC-ImperialBlue + VGC-NightBlue 1:1 keveréke
- VGC-NightBlue árnyék (árnyék2)
- VGC-UltramarineBlue
- VGC-UltramarineBlue + VGC-WolfGrey 4:1 keveréke
- VGC-UltramarineBlue + VGC-WolfGrey 3:1 keveréke
- VGC-UltramarineBlue + VGC-WolfGrey 2:1 keveréke (kb világosítás1-es szín)
- VGC-UltramarineBlue + VGC-WolfGrey 1:1 keveréke
- VGC-UltramarineBlue + VGC-WolfGrey 1:2 keveréke
- VGC-UltramarineBlue + VGC-WolfGrey 1:3 keveréke (kb világosítás2-es szín)
- VGC-WolfGrey (igazából önmagában nincs használva, vagy csak 1-2 élnél)
A festék legyen valamivel jobban higítva, mintha az alapszín felviteléhez használnánk, de nem sokkal. Igazából itt a higitást + színeket a GW elég jól eltalálta az új erre kifejlesztett színeivel (layer sorozat).
Maguk a lépések az egyes szinek felviteléhez szinte teljesen ugyanazok, minta az alapszínt festenénk. Az egyetlen, amire figyelni kell, hogy amikor az új réteget fessük, akkor hagyjunk egy keveset a korábbi színből. Ez adja meg majd az átmenetet. Minél kisebbek a színek közti ugrások és minél kisebbek a rétegek közti táv, annál szebb lesz az átmenet.
Viszont egyéb technikák hiányában egyfajta vonalas kinézet meg fog maradni. Az eddig tanultak közül ezen segíteni tud 1-2 köztes, irányított wash. A vékony színréteg elmossa a határokat, miáltal szebbnek fog tünni a végeredmény.
Tipp 1: minél nagyobb a felület, annál több köztes szín fog kelleni a szép kinézethez. Ez fordítva is igaz. Kis felületnél (pl. SM kézfeje) nem érdemes 10+ lépésben dolgozni, nem fog látszani, bőven elég lesz 3-5 színből felépíteni az átmenetet.
Tipp 2: Ha van kellően nagy palettánk, akkor megoldható, hogy a szineket ne egymás után fessük, hanem mindig 2 szín közé húzzunk egy köztes színt. Tehát pl a világos részre felfessük a legvilágosabb színt, majd középtájra az alapszínt. Ezután a kettő között húzunk egy réteget a kettő 1:1 arányú keverékéből. Majd ezt továbbfinomítva az 1:1 és az egyik szín közé húzunk egy 2:1-es keveréket, sit.
A fenti Ultramarine példánál maradva (csak a világosítás irányát nézve) a sorrend:
- VGC-UltramarineBlue
- VGC-WolfGrey (igazából önmagában nincs használva, vagy csak 1-2 élnél)
- VGC-UltramarineBlue + VGC-WolfGrey 1:1 keveréke
- VGC-UltramarineBlue + VGC-WolfGrey 1:3 keveréke (kb világosítás2-es szín)
- VGC-UltramarineBlue + VGC-WolfGrey 1:2 keveréke
- VGC-UltramarineBlue + VGC-WolfGrey 3:1 keveréke
- VGC-UltramarineBlue + VGC-WolfGrey 2:1 keveréke (kb világosítás1-es szín)
- VGC-UltramarineBlue + VGC-WolfGrey 4:1 keveréke
Élkihúzás
A technika mindössze a
nnyiról szól, hogy általában egy nagyon világos színnel egy vékony vonalat húzunk, elkerítve a felületet és adva egyben egy világos 'csillanást'.
GD-n találkoztam emberekkel, akik érdeklődtek, hogy hogyan lehet pl ezt egyszerűen és szépen csinálni. Részben ez volt az indítója a cikksorozatnak is. A leglényegesebb számomra az volt, amikor megkérdeztem, hogy ők hogyan csinálják és kiderült, hogy az ecset hegyével próbálnak megfelelően vékony és egyenes csíkor húzni az élre. Itt a gond, hogy az ecsethegy mindenfele el fog hajlani, miáltal az egyenes húzása sok odafigyelést és tapasztalatot igényel.
Bár a dolog megoldható igy is, de egy talán jobb, gyorsabb módszer rá:
A festék legyen higítva, kb mint a rétegelésnél. Ha nincs, akkor hajlamos lesz több festék az ecsetbe száradni, mint a kivánt élre. Ecsetkontroll (ld előző cikk) fontos, különben mindent elárasztunk festékkel.
nnyiról szól, hogy általában egy nagyon világos színnel egy vékony vonalat húzunk, elkerítve a felületet és adva egyben egy világos 'csillanást'.
GD-n találkoztam emberekkel, akik érdeklődtek, hogy hogyan lehet pl ezt egyszerűen és szépen csinálni. Részben ez volt az indítója a cikksorozatnak is. A leglényegesebb számomra az volt, amikor megkérdeztem, hogy ők hogyan csinálják és kiderült, hogy az ecset hegyével próbálnak megfelelően vékony és egyenes csíkor húzni az élre. Itt a gond, hogy az ecsethegy mindenfele el fog hajlani, miáltal az egyenes húzása sok odafigyelést és tapasztalatot igényel.
Bár a dolog megoldható igy is, de egy talán jobb, gyorsabb módszer rá:
A festék legyen higítva, kb mint a rétegelésnél. Ha nincs, akkor hajlamos lesz több festék az ecsetbe száradni, mint a kivánt élre. Ecsetkontroll (ld előző cikk) fontos, különben mindent elárasztunk festékkel.
- Vegyük elő az ecsetet, amivel festeni fogjuk az élt, és mártsuk a festékbe a hegyét. Nagyon kevésnek kell festékessé válnia, tényleg, épp csak a hegyét
- ecsetkontroll :)
- Nem az ecset hegyével, hanem az oldalával érjünk az élhez kb 45 fokos szögben és húzzuk végig az ecsetet az élen.
- kész is a (világos színnel) kihúzott él.
Pesze előfordulhatnak helyek, ahol nem tudjuk az ecset oldalát használni, mert nem férünk hozzá. Ekkor az egyetlen ami marad, hogy megpróbáljuk minél szebbre az ecsetheggyel megfesteni a vonalat. Ha nem sikerül nem kell pánikolni, egyszerűen a vonal melletti színnel ki tudjuk javítani úgy, hogy a színt felvisszük, majd óvatosan a vonal fele terelgetjük. Mivel a felület itt nagyobb, mint az élnél, így sokkal nagyobb játéktérrel rendelkezünk, ezáltal a javítás egyszerübb, mintha többször újrapróbálnánk az egészet.
Extra - Matricázás
Bár sokan lenézik, mint kezdők által használt dolgot, valójában nagyon hasznos, HA jól van csinálva és nem csak összecsapva. Igazából a megfelelő lépések betartása esetén csak a felhasznált minta minősége ami a végeredmenyt meghatározza.
Bár páran máig csalásnak tartják (főlag saját, nyomtatott minta használata esetén), de szerintem csak egy hasznos eszköz ahhoz, hogy elérjük a számunkra tetszetős végeredményt.
Az egyes lépések:
Bár páran máig csalásnak tartják (főlag saját, nyomtatott minta használata esetén), de szerintem csak egy hasznos eszköz ahhoz, hogy elérjük a számunkra tetszetős végeredményt.
Az egyes lépések:
- Fényes lakkal lekenjük a felületet, ahova a matrica kerülni fog
- A matricát megfelelően körbevágjuk (amennyire csak lehet)
- Matricát berakjuk rövid időre egy tálka vízbe
- A felületet megnedvesítjük (vízzel vagy matricához kapható külön folyadékkal) és a felületre felrakjuk. Nedves ecset segítségével lehet a helyére igazítani. Sajnos sok kiadványban csak az utolsó két lépés van mindig csak mutatva, majd a csodás végeredmény, ahol nem érted, hogy nálad miért nem néz ki olyan jól
- Párszor átkenjük matricalágyítóval. Az egyes rétegek között 1-1 száradást megvárva. Ennél a lépésnél a vivőfilm részben 'megolvad' , miáltal a minta nem lesz hullámos és rendesen a felületre illeszkedik. Plusz valamennyire a vivőfilm széle elvékonyodik, ami segít az eltüntetésben
- Újra fényes lakk. Egy vagy két réteg. Ez elfedi a matrica csillogását és a széleknél kitölti a magasságot, így méginkább beleintegrálja a háttérbe a mintát.
- Matt lakk, hogy ne csillogjon a felület.
- Opcionális lépésként lehet óvatosan a mintát is árnyékolni / koszolni.
Feladat
A havi figura kifestése a most tanult technikák(rétegelés, élkihúzás) alkalmazásával kicsit finomítva a múlt hónapban tanult bemosásokkal.Ha már ismerünk más haladóbb technikákat, akkor se használjuk őket, mivel a cél az adott havi téma gyakorlása. Őszinte leszek, ezt nagyon nehéz megállni, szóval nem kis önuralom kell majd hozzá.
Szintén, mivel a dolog lényege a gyakorlás, így ne csapjuk össze a figurát 5 perc alatt mindössze 3 réteg használatával (alap, árnyék, világosítás). Próbáljuk meg legalább az 5 színből, de inkább a 10+ rétegből +élkihúzásból álló festett változatot. Türelem fog hozzá kelleni, sokáig tart, de a végeredmény meg fogja érni a fáradozásainkat.