figurafestés

figurafestés

Online Figura Festés Oktatás - 2014.02

2014. február 04. - MA5X
Online Figura Festés Oktatás (2014 Február)

Előszó

Elértünk a második leckéhez. Itt új technikákat fogunk tanulni és gyakorolni. Ezen technikák valamivel haladóbbnak számítanak, mint a múlt haviak, de valójában pont olyan egyszerűek, szóval nem kell félni.

Pár tanulság a múlt hónapból:
- video NAGYON gyarta lett. És mivel egyéb dolgok miatt esélysem sem volt effektív egy új felszerelést venni, így a mostani alkalommal kimarad a video. Ha minden jól megy, akkor érthető lesz így is.
- házifeladatokból egy darab készült el (a saját).
- kell segítség a képek(és ha valaki bevállalná video) elkészítése miatt, mert amit én össze tudok hozni azt leginkább a katasztrófális jelzővel tudom illetni. Legrosszabb, hogy látok mindig másokat, akik sima okostelefonnal csak úgy vaktában fotózva nagyságrendekkel jobb képeket készítenek, mint én mindenféle állítgatással meg mindennel.




Rétegezés (Layering)

A technika igazából nagyon egyszerü. Leginkább a sima alapszín felviteléhez hasonlít. A különbség minössze annyi, hogy a világos rész felé haladva az alapszín egy világosabb változatát fessük fel.
Mivel ennél a technikánal jobban tudjuk irányítani, hogy mi hova kerül, így a végeredmény legtöbbször szebb lesz. Emiatt is tartják többen ezt egy haladóbbaknak való technikának., mint a múlt haviakat.
 Ha játékra festünk, akkor elég lehet összesen 5 árnyalat hozzá (Alapszín, árnyék1, árnyék2, világos1, világos2), ha pl. festőversenyre használjuk fel a technikát, akkor jóval több kell.
Itt a több alatt a következőt értem: alapvetően használjuk ugyanazt az 5 színt, de az egyes szinek között több (1-5+) köztes színt keverünk ki.

Például a kiválasztott Ultramarine-nál:
Játékra:
  • VGC-UltramarineBlue alap
  • VGC-ImperialBlue árnyék (árnyék1)
  • VGC-NightBlue árnyék   (árnyék2)
  • VGC-MagicBlue világosítás (világosítás1)
  • VGC-IceBlue világosiítás (világosítás2)
Komolyabb változat. Itt a világosításhoz más szin lett használva, mivel a hivatalos kinézethez ez közelebbi hatást ad, sötét részeknél igazából nem látszik annyira a különbség más színek esetén sem, így azokat hagytam. A sötét részen azért van kevesebb köztes keverék, mert a sötétkék szineket kevésbé tudja az ember egymástól megkülönböztetni, így fölös több munkát beleölni (természetesen lehet, de inkább a festési eredményt növeli, nem a látványt.
  • VGC-UltramarineBlue alap
  • VGC-UltramarineBlue + VGC-ImperialBlue  1:1 keveréke
  • VGC-ImperialBlue árnyék (árnyék1)
  • VGC-ImperialBlue + VGC-NightBlue 1:1 keveréke
  • VGC-NightBlue árnyék   (árnyék2)
  • VGC-UltramarineBlue
  • VGC-UltramarineBlue + VGC-WolfGrey  4:1 keveréke
  • VGC-UltramarineBlue + VGC-WolfGrey  3:1 keveréke
  • VGC-UltramarineBlue + VGC-WolfGrey  2:1 keveréke  (kb világosítás1-es szín)
  • VGC-UltramarineBlue + VGC-WolfGrey  1:1 keveréke
  • VGC-UltramarineBlue + VGC-WolfGrey  1:2 keveréke
  • VGC-UltramarineBlue + VGC-WolfGrey  1:3 keveréke (kb világosítás2-es szín)
  • VGC-WolfGrey (igazából önmagában nincs használva, vagy csak 1-2 élnél)
Régebbi festők az átmenetek finomítása érdekében néha még több köztes réteget használtak. Akár csak kb. 10%-al változtatva a keveréket egyes rétegenként (UMBlue + WG  10:0 --> 9:1 --> 8:2 --> 7:3 ...)

A festék legyen valamivel jobban higítva, mintha az alapszín felviteléhez használnánk, de nem sokkal. Igazából itt a higitást + színeket a GW elég jól eltalálta az új erre kifejlesztett színeivel (layer sorozat).
Maguk a lépések az egyes szinek felviteléhez  szinte teljesen ugyanazok, minta az alapszínt festenénk. Az egyetlen, amire figyelni kell, hogy amikor az új réteget fessük, akkor hagyjunk egy keveset a korábbi színből. Ez adja meg majd az átmenetet. Minél kisebbek a színek közti ugrások és minél kisebbek a rétegek közti táv, annál szebb lesz az átmenet.
Viszont egyéb technikák hiányában egyfajta vonalas kinézet meg fog maradni. Az eddig tanultak közül ezen segíteni tud 1-2 köztes, irányított wash. A vékony színréteg elmossa a határokat, miáltal szebbnek fog tünni a végeredmény.

Tipp 1: minél nagyobb a felület, annál több köztes szín fog kelleni a szép kinézethez. Ez fordítva is igaz. Kis felületnél (pl. SM kézfeje) nem érdemes 10+ lépésben dolgozni, nem fog látszani, bőven elég lesz 3-5 színből felépíteni az átmenetet.
Tipp 2: Ha van kellően nagy palettánk, akkor megoldható, hogy a szineket ne egymás után fessük, hanem mindig 2 szín közé húzzunk egy köztes színt. Tehát pl a világos részre felfessük a legvilágosabb színt, majd középtájra az alapszínt. Ezután a kettő között húzunk egy réteget a kettő 1:1 arányú keverékéből. Majd ezt továbbfinomítva az 1:1 és az egyik szín közé húzunk egy 2:1-es keveréket, sit.
A fenti Ultramarine példánál maradva (csak a világosítás irányát nézve) a sorrend:
  • VGC-UltramarineBlue
  • VGC-WolfGrey (igazából önmagában nincs használva, vagy csak 1-2 élnél) 
  • VGC-UltramarineBlue + VGC-WolfGrey  1:1 keveréke
  • VGC-UltramarineBlue + VGC-WolfGrey  1:3 keveréke (kb világosítás2-es szín)
  • VGC-UltramarineBlue + VGC-WolfGrey  1:2 keveréke
  • VGC-UltramarineBlue + VGC-WolfGrey  3:1 keveréke
  • VGC-UltramarineBlue + VGC-WolfGrey  2:1 keveréke  (kb világosítás1-es szín)
  • VGC-UltramarineBlue + VGC-WolfGrey  4:1 keveréke

 

Élkihúzás

A technika mindössze a
nnyiról szól, hogy általában egy nagyon világos színnel egy vékony vonalat húzunk, elkerítve a felületet és adva egyben egy világos 'csillanást'.

GD-n találkoztam emberekkel, akik érdeklődtek, hogy hogyan lehet pl ezt egyszerűen és szépen csinálni. Részben ez volt az indítója a cikksorozatnak is. A leglényegesebb számomra az volt, amikor megkérdeztem, hogy ők hogyan csinálják és kiderült, hogy az ecset hegyével próbálnak megfelelően vékony és egyenes csíkor húzni az élre. Itt a gond, hogy az ecsethegy mindenfele el fog hajlani, miáltal az egyenes húzása sok odafigyelést és tapasztalatot igényel.
 Bár a dolog megoldható igy is, de egy talán jobb, gyorsabb módszer rá:

A festék legyen higítva, kb mint a rétegelésnél. Ha nincs, akkor hajlamos lesz több festék az ecsetbe száradni, mint a kivánt élre. Ecsetkontroll (ld előző cikk) fontos, különben mindent elárasztunk festékkel.
  • Vegyük elő az ecsetet, amivel festeni fogjuk az élt, és mártsuk a festékbe a hegyét. Nagyon kevésnek kell festékessé válnia, tényleg, épp csak a hegyét
  • ecsetkontroll :)
  • Nem az ecset hegyével, hanem az oldalával érjünk az élhez kb 45 fokos szögben és húzzuk végig az ecsetet az élen.
  • kész is a (világos színnel) kihúzott él.
Pesze előfordulhatnak helyek, ahol nem tudjuk az ecset oldalát használni, mert nem férünk hozzá. Ekkor az egyetlen ami marad, hogy megpróbáljuk minél szebbre az ecsetheggyel megfesteni a vonalat. Ha nem sikerül nem kell pánikolni, egyszerűen a vonal melletti színnel ki tudjuk javítani úgy, hogy a színt felvisszük, majd óvatosan a vonal fele terelgetjük. Mivel a felület itt nagyobb, mint az élnél, így sokkal nagyobb játéktérrel rendelkezünk, ezáltal a javítás egyszerübb, mintha többször újrapróbálnánk az egészet.

Extra - Matricázás

Bár sokan lenézik, mint kezdők által használt dolgot, valójában nagyon hasznos, HA jól van csinálva és nem csak összecsapva. Igazából a megfelelő lépések betartása esetén csak a felhasznált minta minősége ami a végeredmenyt meghatározza.
Bár páran máig csalásnak tartják (főlag saját, nyomtatott minta használata esetén), de szerintem csak egy hasznos eszköz ahhoz, hogy elérjük a számunkra tetszetős végeredményt.

Az egyes lépések:
  • Fényes lakkal lekenjük a felületet, ahova a matrica kerülni fog
  • A matricát megfelelően körbevágjuk (amennyire csak lehet)
  • Matricát berakjuk rövid időre egy tálka vízbe
  • A felületet megnedvesítjük (vízzel vagy matricához kapható külön folyadékkal) és a felületre felrakjuk. Nedves ecset segítségével lehet a helyére igazítani. Sajnos sok kiadványban csak az utolsó két lépés van mindig csak mutatva, majd a csodás végeredmény, ahol nem érted, hogy nálad miért nem néz ki olyan jól
  • Párszor átkenjük matricalágyítóval. Az egyes rétegek között 1-1 száradást megvárva. Ennél a lépésnél a vivőfilm részben 'megolvad' , miáltal a minta nem lesz hullámos és rendesen a felületre illeszkedik. Plusz valamennyire a vivőfilm széle elvékonyodik, ami segít az eltüntetésben
  • Újra fényes lakk. Egy vagy két réteg. Ez elfedi a matrica csillogását és a széleknél kitölti a magasságot, így méginkább beleintegrálja a háttérbe a mintát.
  • Matt lakk, hogy ne csillogjon a felület.
  • Opcionális lépésként lehet óvatosan a mintát is árnyékolni / koszolni.
A fentiek hatására a végeredmény olyan lesz, mintha a minta úgy lenne a felületre festve.
1. lakkozott felület
2. matrica felrakva, még szar kép ellenére is jól látható a széle és, hogy nem simul teljesen a felületre
3. pár réteg lágyító után
4. fényes lakk után
5. matt lakk hatására a kinézet a végén

Feladat

A havi figura kifestése a most tanult technikák(rétegelés, élkihúzás) alkalmazásával kicsit finomítva a múlt hónapban tanult bemosásokkal.

Ha már ismerünk más haladóbb technikákat, akkor se használjuk őket, mivel a cél az adott havi téma gyakorlása. Őszinte leszek, ezt nagyon nehéz megállni, szóval nem kis önuralom kell majd hozzá.
Szintén, mivel a dolog lényege a gyakorlás, így ne csapjuk össze a figurát 5 perc alatt mindössze 3 réteg használatával (alap, árnyék, világosítás). Próbáljuk meg legalább az 5 színből, de inkább a 10+ rétegből +élkihúzásból álló festett változatot. Türelem fog hozzá kelleni, sokáig tart, de a végeredmény meg fogja érni a fáradozásainkat.

A bejegyzés trackback címe:

https://ma5xfestesek.blog.hu/api/trackback/id/tr447423416

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása