Volt megjegyzés, hogy az első rész pont a festés megkezdése elött ér véget. Nos ez nem volt véletlen. Egyrészt az alapozás pont megfelelő lépés, amikor szünetet lehet tartani, másrészt viszont mutatja, hogy egy festőversenyre vagy vitrinbe szánt figuránál az előkészítés is tovább tud tartani, mint egy játékra szánt figuránál az egész festési folyamat.
Nos ugorjunk is neki a dolognak, a várakozással ellentétben úgysem a festéssel indul a dolog. :)
Eszközök - 2
Mielött a figura festését elkezdenénk pár fontos dolgot érdemes tisztázni. Az első és szerintem legfontosabb, hogy ismerjük meg a használt eszközeinket, az ecsetet is és a festéket is, mivel egyes gyártók termékei elég eltérően tudnak viselkedni.
Az ecset minősége szerintem nagyon fontos, ha lehet én mindig a Windsor-and-Newton 7-es szériát vagy a Raphaell 8404-est használom, 0-s vagy 1-es méretben. Mindkettő meglehetősen sok festéket tud tárolni, ami segít abban, hogy a festék ne az ecsetbe száradjon bele, de közben a hegyük jobb, mint sok 3/0-s vagy 5/0-s ecsetnek. Persze az sem utolsó szempont, hogy az ecset szőre igen rugalmas, így mindig visszaugrik az eredeti állapotba. Igazából, ha nem tömegtermelés és ezáltal ecsetgyilkos technikák használata a cél, akkor mindenképp megéri egybe befektetni.
Nemsokkal azután, hogy elkezdtem figurákat festeni jöttem rá, hogy miért utáltam a rajzórákon a festést az iskolában. A használt ecset mindenfele hajlott, nem volt hegye, kínszenvedés volt vele valamit is csinálni. Már az első figurafestéshez használt ecsetem (GW Starterben levő elég gyér minőségű) is sokkal jobb volt, mint az iskolaiak. Késöbb az első WnN7-es (mini-world-ös festőversenyen nyerve) akkora ugrást hozott számomra, hogy azóta nem kedvelem és nem is keresem az olcsóbb művészellátóban kaphatóakat.
Festékekkel nincs akkora gond, mint ecsettel (pontosabban bizonyos szint felett legalább akkora, ha nem nagyobb gond van velük mint az ecsetekkel, de azon a szinten nagyon nem vagyok még és igazából nem is célom), de érdemes ismerni őket. Az alapnak most a legtöbbek által használt GW-s akrillt veszem.
- GW: a tégelyben legtöbb színnél elég sűrű festék található, amit már az alapszinekhez is érdemes eléggé felhigitani, átmenet festésnél méginkább. Alapvetően jól fed, kellően apró a szemcseméret, hogy a figurák ne kapjanak durva felületet. Vizespalettán nem esik szét pigmentre és hordozóra, így ahhoz is alkalmas. Érdekesmód mindenki szidja az ár/mennyiséget, pedig a sűrűsége miatt nem olyan rossz az, azonos higításnál több 'festék' nyerhető ki egy tégelyből, mint pl VGC-nél (mellesleg ha nem önti ki az ember az asztalra, akkor a 12ml-es tégelyben levő festék elég kb 3000-4000pt figura kifestésére). Mindezek mellett a tégelye nagyon rossz, így én sokszor kerülöm.
- VGC (Vallejo Game Color): hígabb az állaga így sokszor nem/alig kell higítani. Néha a sima alapszinekhez nem is higítom, vagy csak kb 5% vízzel. A csomagolása (cseppentős tubus) nagyon vonzó, talán emiatt is van belőle jópár darab. A híg állag ellenére kellő mennyiségű pigment van benne, ami a vizespalettás használatát erősen bekorlátozza. Egyszerűen túl gyorsan esik szét alkotóelemeire. Amúgy a higítási arányon kívül a használata megegyezik a GW-vel.
Még egy pozitív oldala van: a gyártó folyamatosan bővíti más gyartók szineivel, így ha valaki(pl. PP-P3) kihoz egy új színt, akkor kb fél éven belül lesz VGC változata is - VMC (Vallejo Model Color): GW-nél hígabb, de azonos higítás mellett is több benne a pigment, így használathoz sokszor jobban kell higítani.A hordozóanyag kicsit más, mint VGC-nél, így kevéssé hajlamos vizespalettán szétesni. Cserébe a felvitt réteg kevésbé tartós, könnyebben sérül/kopik.
- VAC (Vallejo Air Color): eredetileg airbrush-hoz tervezve. Hasonlit a Model-Colorhoz, csak a pigment sokkal finomabb és jobban van higítva. Főleg a fémszinek miatt az egyik kedvencem mostanában.
- P3(Privateer Press Paint): állagra kb egyezik a GW-ssel, de jobban higítható, túlvizezve sem nagyon akar szétesni pigmentre és hordozóra.Más tulajdonságaiban eléggé hasonló. Ami miatt kedvelem azok a különleges szinek (Menoth - Sanguine Base-t pl rémálom lenne másból kikeverni) és az emberi bőrszinek (eddigi festékek közül a legjobb)
- Rackham: megszünt a gyártó(emiatt olcsó, kb 300Ft), nagy tégely(20ml), baromi sűrű (kb 2 rész víz után lesz olyan sűrű, mint a GW-s). Nagyon más vele festeni, ha hozzászoktál a GW/VxC/P3-hoz, akkor itt komolyan újra kell tanulni a dolgot. Bár van hordozóanyag benne, de érzésre olyan, mintha vizezett pigmentet használna az ember, ha ráérez, hogy hogyan kell tologatni, akkor sokkal gyorsabban lehet vele szép átmenetet csinálni, mint a többivel.
Megszünés mellett egy nagy hátránya van: jópár szín kissé durva, szemcsés.
Nagy előnye a többi gyártónál nem elérhető szinek, főleg, hogy néha pont olyan a szín, ami kell (Antique green = patina, normál esetben kikeverni problémás) - Tamiya: igazából csak az X21-27 sor(clear szinek), amit használni szoktam, főleg az X27-vöröst(a legjobb vérnek való festék). Sűrű, gyorsan szárad, száradás közben csomósodik, akrillecsetet tönkreteszi a benne levő hordozóanyag/higító.
Higítás és ecsetkezelés
Hihi, még mindig nem festés.
Sokszor, leginkább a kezdők, kérdezik, hogy mi a helyes higítás aránya. Nos erre nincs válasz, mivel gyártónként és színenként eltér. Ekkor szokott előjönni, hogy sovány-tej állagú legyen. Ez szép és jó, de laktózérzékenyként tejet utoljára 20 éve láttam, így ez nem segít.
Nemrég ezen segített egy videó. A lényeg, hogy higítás után a festék könnyen follyon, de még fedjen kicsit.
Ahogy én ellenőrzöm:
- Alapszínnél: mikor az ecsettel kicsit megkeverem a festéket ne maradjon ecsetnyom, mikor a konyai törlőn a fölös festéktől megszabadulok (ld alább), akkor ne legyen attetsző. Utóbbinál nem gond, ha az (azt jelenti, túl lett higítva), de nem szeretnék 6-7 órán át alapszínt festeni, inkább a valamivel sűrűbbet kedvelem, de 2-3 rétegből megfelelő legyen a szín.
- Átmenetekhez: kb, mint előző, de itt pont az a lényeg, hogy a papírtörlőn a háttérminta átüssön, a festék áttetsző legyen.
Az átmenetekhez használt festék nagyon híg. Ennek a helyes használatát meg kell tanulni, különben csak belefolyik minden mélyedésbe tönkretéve a korábbi munkát. Alapszínnél szintén jó, ha tudja az ember irányítani a festéket, mert az alaphoz használt sürübb szín nem tömi el a részleteket, ha nem tud odafolyni, ahova nem kellene.
Általánosságban a következő lépéseket érdemes követni ahhoz, hogy az ecsetkezelés megfelelő legyen:
- ecsetet max a szőrszálak feléig belemártani a palettán levő híg festékbe. Ha több, akkor egyrész pazarlunk, másrészt a fémrészig felfut a festék és lassan kilazítja a szálakat a ragasztóból, így hamarabb tönkretéve az ecsetet.
- ekkor még túl sok a víz+festék az ecsetben, igy konyhai törlőn végighúzom, hogy a felesleg eltünjön. Kb. akkor jó, ha az ecset nedvesnek tünik, de nem/alig látható rajta a szín.
- a figurán ekkor már nem hajlamos mindenfele folyni, ha finoman odaér az ecset szőre a felülethez, de már megfesti azt. Itt egy extra apróság: NE hagyjuk, hogy a festék tócsába gyűljön.
A fentiek használatával elérhető (persze gyakorlás kell hozzá), hogy felvigyünk egy vékony, egyenletes festékréteget anélkül, hogy más részeket összekoszolnánk.
Használt technikák
Közeledünk, közeledünk, majd mekkora lesz a meglepetés, ha a lépések kevesebb helyet foglalnak el, mint az elméleti blabla. Itt csak gyorsan átfutom a figurán használt (és a normál esetben általam leggyakrabban használt technikákat)
- Alapszín felvitele(Basecoating): bármily meglepő, de ezt rosszul csinálva a többi lépést megnehezítjük. Semmi különleges lépés nincs itt. Amire törekedni kell, hogy a felületen levő kívánt szín teljesen homogén legyen, miközben a részleteket sem tömítjük el.
- Tologatás (Push-pull): Az ecsetet ott érintjük a figurához, ahol a legkevésbé szeretnénk a színt megváltoztatni és arrafelé húzzuk, ahol a leginkább kell a szín. Mivel maga a mozdulat részben elhúzza a festéket az indulási helytől, így egy átmenet jön létre.
- Áttetsző-rétegelés (painting by transparency): kellően híg festékkel újabb és újabb árnyalatok felvitele úgy, hogy az alatta levő még láttszon (kellően higított festék és vékony réteg kell hozzá). Igazából alig különbözik a sima rétegeléstől (layering), csak nem 10+ árnyalat van kikeverve a két szín között, hanem csak egy pár(nálam leggyakrabban 3db (2:1 , 1:1, 1:2 arányban a két szín között)), de azok több rétegben.
- Elmosás (feathering): igazából kiegészíti az előzőt azzal az apró lépéssel, hogy az új réteg szélet egy nedves, tiszta ecsettel elmossuk, hogy méginkább vékony legyen a réteg, lehetőség szerint ne láttszon, hogy honnan lett indítva a szín
- bemosás (wash): adott felületet, főleg mélyedések és határvonalak közelében eláztatom egy sötétebb színnel, így gyors árnyékokat hozva létre. Vitrinbe szánt figuránál elég sokszor megbánom a használatát, mert fölös munkát ad.
- egymásutáni bemosás (successive wash): főleg fémeken használom (lehetne akárhol, de lassú technika). A szokásoshoz képes híg festéket a felületen az árnyék fele tolom, így folyamatosan csak az árnyékokat erősítve.
- szárazecset (drybrush): időnként hajon (vagy más részletgazdag felületen), de leginkább a talpon van használva.A nem/alig higított festék nagyját(szinte összeset) az ecsetből kitörlöm, a maradék épp elég, hogy a felületen a kiálló részeket megfogja, de máshova ne kerüljön.
Bár külön vannak leírva a technikák, de jópárat egy lépésen belül kombinálva használok. Pl. amikor az átmenetet festem (átlátszóság szerinti festés), akkor ahol kevésbé akarom a színt módosítani, onnan húzom az ecsetet az árnyék/fény felé (tologatás és esetleg successive wash), majd gyors ecsetkimosás után az új réteg szélét elmosom (feathering) ott, ahonnan indultam.
Bár bonyolultnak hangzik, de élőben ebből a következő látszik: ecsetet a felülethez érint, árnyék fele húz, gyors ecsetkimosás, indulásnál a szél eltörlése.
Festés lépései
Avagy el sem hiszem...Első lépésben felvittem az alapszíneket. Én általában ilyenkor az összes felületet megcsinálom, mert egyrészt megnyugtat, hogy már kinéz valahogy, másrészt kiderülhet, ha valamelyik 2 szín nem stimmel egymáshoz.
Persze vannak mások, akik inkább úgy dolgoznak, hogy egy adott részt dolgoznak ki teljesen, mielött a következőnek nekifognának. Mindkettő helyes, bár szvsz a másik lassabb és a végén extra munka a részek egységesítése.
Az itt használt színek (itt is és késöbb is a festéknevek vegyesen VGC/GW nevek, igazából amíg hasonló a szín, addig megfelel):
- Csizma: ScorchedBrown
- Nadrág: ShadowGrey
- Ing: Khaki
- Köpeny: ScourflousBrown
- Haj: DarkFlesh
- Bőr: RynFlesh
- Tegez: BleachedBone
- Szem és Fémek: fekete
Ezután meg lett festve a szemek fehér része(törtfehérrel), és a figura kapott egy nagy adag GW-s wash-t. Felulettől függően GryphoneSepia, BadabBlack volt használva.
A képen levő felületek a megszáradt wash miatt csillognak. És ezen a ponton megjegyzem, megint megbántam kissé, hogy ezt a lépést megtettem. Igazából szinte teljesen újra lett festve a figura az alapszíntől. Szóval fölös extra munka lett belőle.
Az egyetlen jó a szem elkészülése volt. A (tört)fehér részbe az írisz meg lett festve MagicBlue-val, majd abba pupilla feketével, végül kis csillanás fehérrel.
Az első cél a SnakebiteLeather elérése volt, de mivel ez túl nagy ugrás lett volna, így köztes színnek lett használva a ScourflousBrown és a SnakebiteLeather keveréke. Most már nem vagyok biztos benne, de ugy emlékszem elég volt az 1:1 keverék. A használt technika persze az átlátszóság segítségével való festés.
Mivel ekkor még nem elég sötét az árnyék, nem megfelelően erős a kontraszt, így további lépések kellettek:
- SnakebiteLeather + DarkFlesh
- WoodgrainTransparent : erős vöröses barna, illik az elképzeléshez (őszi hangulat)
- WoodgrainTransparent + Imperial Purple : lila az első részben irtak alapján került bele, majd minden árnyékban benne van.
Először is a túl durva átmeneteket kellett finomítani. Így újra előkerült pár réteg erejéig a SnakebiteLeather, majd az alapszín a ScourflousBrown.
Innentől lehetett világosítani. Elsősorban egy sárgásbarnával (BleachedBone), de mint emlékszünk kellett bele zöld is a vöröses árnyékok és színek ellensúlyozására.
A sorrend ez lett:
- ScourflousBrown + BleachedBone + DeadFlesh
- ScourflousBrown + BleachedBone + DeadFlesh + DeadFlesh+SkullWhite
A világosítás - sötétítés oda-vissza játék, így a túlvilágosított részeket kissé vissza kellett sötétíteni és az árnyékokat megerősíteni. Ez a következő lépésekben történt meg:
- ScourflousBrown
- ScourflousBrown + WoodgrainTransparent
- WoodgrainTransparent +PurpleInk
A nadrág vissza lett festve ShadowGrey-el és bár próbáltam hagyni a sötét / fekete részekből csaknem annyira eltüntek, hogy a korábbi wash szinte fölöslegessé vált.
A csizma kapott itt nagyobb figyelmet. Először vissza lett festve ScorchedBrown-ra, majd világosítva lett ScorchedBrown + DarkFlesh kombinációjával.
A felsőtest kidolgozása jött. Az inghez használt lépések:
- Khaki
- Khaki + BleachedBone
- Khaki + BleachedBone + Bleached Bone + SkullWhite + DeadFlesh
- BleachedBone + DeadFlesh + SkullWhite
- SkullWhite
Itt egy apró kis trükk, ami segítségével a mell jobban kiemelhető és valamivel nagyobbnak feltüntethető. Bár a mell alatti rész elvileg sötét kellene, hogy maradjon, mert árnyékban van, de a felső bordáknál levő rész mégis világosítva van szinte fehérig. Mivel a legtöbb fény-árnyék relatív, igy a mell alja sötétebbnek tünik, mint amilyen valójában, ezáltal kiemelve azt.
Az öv és csattal lett befejezve a terület, egyik sem sok lépés, hisz apró dolgok, fölösleges a 7 árnyalat bennük.
Öv szinei: BestialBrown, BestialBrown + SnakebiteLeather, SnakebiteLeather + BleachedBone
Csat szinei: Boltgun, Chrome
A csizma még mindíg sötétnek tűnt, így tovább lett világosítva: DarkFlesh, majd DarkFlesh + DeadFlesh segítségével. A túl erős világosítást egy DarkFlesh glaze tette rendbe.
Nadrág először felfelé a combok irányába lett világosítva a következő színekkel:
- ShadowGrey + DeadFlesh : micsoda meglepetés, itt is megtalálható a zöld, mint eddig az összes világosításban.
- ShadowGrey + DeadFlesh + DeadFlesh
Majd árnyalva:
- ShadowGrey
- ShadowGrey + PurpleInk : és persze a lila, ami összeköti és egységesíti az árnyékokat. És nemutolsósorban itt a nadrágon a kékkel és zölddel játszik a szinekkel.
- PurpleInk
- ChaosBlack
Most nézem itt nagy ugrás volt, mivel egy részlet is elkészült, ez a tegez és a benne levő nyilak voltak.
- tegez: BleachedBone, BleachedBone + SkullWhite, SkullWhite, SnakebiteLeather, SnakebiteLeather + DarkFlesh, OgrynFleshWash
- nyilak szára: BestialBrown, SnakebiteLeather
- nyilak tolla: CodexGrey, CodexGrey + DeadFlesh, SkullWhite
folyt. köv...