figurafestés

figurafestés

Eolith – Shae festése lépésről lépésre. – első rész

2012. január 05. - MA5X

A dolog még valamikor 2011 februárban kezdődött, amikor hirtelen felindulásból megígértem az inkvizitor.hu fórumon, hogy egyszer összerakok egy oktatóanyagot, ahol lépésről lépésre megmutatom, hogy hol mit hogyan csinálok egy figura festése közben. Nos itt az ígéret eredményének második változata (az első elveszett, amikor ellopták a laptopomat az irodából).
A cikk eredetileg az inkvizitor.hu-ra íródott, el is készült ez a rész áprilisban, de azóta sem került ki az oldalra, így nem várok tovább, jön a blogra.



Először is egy figyelmeztetés: NEM fontos így ezt a módszert használni vagy így festeni. Egyszerűen ez csak az, ahogyan én szoktam. Nem biztos, hogy másnak is ez áll kézre, és meglehetősen biztos vagyok benne, hogy van jobb módszer is a dologra.

A figura kiválasztása.

Nos alapanyag annyi van, mint a szemét a lakásban, talán még több is. Viszont hajlamos vagyok az egyedi figurákat az un. stúdió sémára festeni, ami meg nem egyedi figura, annak meg meg kell felelni a sereg festésének, különben nagyon kitűnik a többi közül. Emiatt kissé mélyebbre kellett ásnom a festetlen fémtömegben, míg rá nem bukkantam az Eolith miniatures által csinált 54mm-es Shae figurára. Nincs hivatalos festése, és egy zöldes hagyományos erdei változatot már csináltam, így megvan a lehetőség, hogy teljesen új módon újra megcsináljam. Extra, hogy úgyis be volt tervezve idén-re, így legalább az éves festési tervvel is haladok. További extra, hogy nincs túl sok apró részlet rajta, ami kedvez a nagy egyenletes átmeneteknek, koszolásnak, szabadkézi festésnek vagy csak simán megnyugtató, hogy nem kell szenvedni a figura kifestésével.
Szóval tökéletes tesztalany lesz.

Eszközök


  • 1-Műanyagpohár a víznek: 20+ éves műanyagpohár, eredetileg jégkrém volt benne, még az 1980-as években. Mivel van eredetileg jól záródó teteje, ezért meg lett tartva és jó ideig gyöngyökkel volt tele. Később lenyúlva festésekhez. Különlegessége, hogy még nem találtam olyan oldószert, ami szétmarná, így a festéklemosáshoz is ilyet használok. Ennek az edénynek semmi baja az oldószertől, ami kb. 20 sec alatt szétmarja a műanyagfigurákat.
  • 2-Festékek: 4 változat látható, A tulajdonságaik, de inkább a különböző színeik miatt használom őket.
    • Vallejo: cseppentős tubus miatt nagyon kényelmesen adagolható belőle a festék. Kb. emiatt használom főképp. A VGC színek a GW színeinek felelnek meg, de van pár extra, ami GW-től már nem beszerezhető
    • Rackham: sok, nagyon sűrű, olcsó festék, amit a cég megszűnése miatt már nem gyártanak. A festék nagyon máshogy viselkedik, mint a Vallejo. Felvitel után 1-2 perccel még lehet a pigmenteket tologatni a felületen és normális hígításnál olyan rosszul fednek a színek, hogy nagyon könnyű vele átmeneteket csinálni. Szinek különlegessége még, hogy nem a hagyományos GW-s paletta, hanem attól kicsit eltérő, szürkésebb, pasztellesebbek a színek, amik nagyon jól tudnak jönni világosításkor.
    • P3: főleg a bőrszínek miatt vannak használva. Az egyik legjobban kinéző bőrszín, amit eddig láttam
    • GW: főleg a wash-okat használom csak épp a mélyedések gyors sötétítésére, és persze fémeken és társain nélkülözhetetlen tud lenni 1-1 barna wash
  • 3 és 5-Előkészítéshez eszközök:
    • sniccer
    • reszelő
    • Dörzspapír
  • 4-Figura: Már volt róla szó, a munkadarab
  • 6-Base: egy 50mm-es és egy GW-s terepből való nagyobb kerek talp. Az egyik csak elég lesz ahhoz, hogy felépítsem rá az erdei talpat.
  • 7-Ecsetek: Alapvetően 3 ecsetet használok
    • 1 nagyon olcsó ecset száraz-ecseteléshez. Praktiker/társaiban időnként kapható ecsetkészlet, 400Ft-ert 12 ecset. Ebből van ez az ecset. A szőrszál egyenesre levágva közel a tőhöz.
    • 1(képen 2) régi ecset, főleg festékkivételre és kavargatáshoz hígításkor, de a nagyobb felületek alapszínét is sokszor ezzel csinálom meg.
    • 1(képen 2) rendes márkás ecset. Most épp egy Windsor’n’Newton mini 7-esből az egyes méretű. A lényeg, hogy a hegye mindig tűhegyes és a festék könnyedén folyik belőle. Cserébe nem olcsó 2000-3000Ft között kapható.
  • 8-Paletta: egy egyszerű félreírt CD vagy DVD. Szürke felülete miatt jobban kijön, hogy az adott szín milyen lesz a végén (fehér felületen túl sötétnek tűnhetnek a színek és fordítva). Ha nem hagyjuk napokig száradni rajta a festéket, akkor könnyedén lemosható, így meglehetősen sokáig kitart egy (eddig összesen 3-at használtam el: 1 ronda munkára, 1 amit mindig elmosok, 1 amit vittem GD-re, szóval nem egy nagy befektetés)
  • 9-Papír konyhai törlőkendő: semmi különös, ecsetirányítás és száraz-ecsetelés miatt fontos. Szvsz többet használok el erre, mint ami az eredeti célja a konyhában.
  • 10-Munkafelület: un. öngyógyító felület. Igazából csak azért fontos, hogy ne az asztalt vágjam/ fessem össze. Azt hiszem főbérlőm nem örülne neki és igazából nekem sem tetszene egy összerondított faasztal.

Színséma és színteória
Nos itt fontos volt, hogy nem akarom stúdió-sémaként festeni viszont meg szeretnék maradni az erdei érzésnél. Így arra gondoltam, hogy mi lenne, ha az egyik WhiteDwarf-os cikkben látható évszaknak megfelelően festett WoodElf-ekhez hasonlóan csinálnám meg.
Nyári séma alapból kiesett (már festettem egyet így), akárcsak a tavaszi (szinte ugyanúgy néz ki, mint a nyári). Maradék kettőből a télit is kihúztam, mivel van más figura, amit ilyen hideg színekkel szeretnék kifesteni. Szóval maradt az őszi séma, azaz sok sárga, vörös és barna. Viszont ilyenkor jön az örök kérdés, milyenre fessem ki az egyes részeket? Nnna ebben tud nagy segítség lenni egy színkerék és a színteória minimális ismerete.
Itt fontos, hogy nem tanították ezt nekem, így a tudásom nem teljes, helyenként valószínűleg hibás. Ha jártál művészetire, akkor próbáld elnézni a szakkifejezések hiányát/rossz használatát és magánban küld el a javítást.

Fenti képet érdemes jól megjegyezni, sokat tud segíteni, hogy elkerüljük azt, hogy egymást ütő színeket használunk.
Először pár definíció:
  •          elsődleges szín: vörös, sárga, kék
  •          másodlagos szín: az elsődlegesek keverésével érhető el (színkeréken a két szín között van) – narancs, zöld, lila
  •          harmadlagos szín: elsődleges és másodlagos szín keveréke: sárgás-narancs, vöröses-narancs
  •          meleg színek: sárga, narancs, vörös és az ezeket tartalmazó színek
  •          hideg színek: zöld, kék, lila
  •          kulcsszín: a figurán található legfontosabb szín (BloodAngel -- > vörös)
  •          kiemelő szín: kontrasztot elősegítő szín, mely harmóniában van a kulcsszínnel (BA -- > zöld
  •          másodlagos kiemelő szín: fekete, fehér
  •          intenzitás: szín erőssége (mennyire erős vagy szürkés)
  •          érték: szín világossága (fekete-fehér vonalon mennyire világos)


Sémák:
  •          komplementer: Adott szín és a vele szemközti szín által kiadott séma (DA: zöld páncél és vörös lencse/pecsét/fegyver)
  •          triad: kb. egyenlő távolságban vannak a színek egymástól (régiUM: kék páncél, vörös fegyver, sárga vállapszegély)
  •          diad: egymástól nem messze(kb. 2 színnyire) levő színek: pl. zöld és kék, lila és kék. Ezen kívül csak fekete-fehér használva. Felhasználás: éjszakai jelenet, jégszörnyek.
  •          Megosztott komplementer: nehezen használható, 3 szín, de nem a kulcsszínnel szemben levő szín van használva, hanem attól jobbra és balra 1-1. Felhasználás: harlequinek.
  •          Tetrad: 4 szín egymástól egyenlő távolságra a színkeréken, NAGYON nehéz jól összehozni
  • -         Analóg: egymás melletti színek. Pl.: zöld-kékeszöld-kék.


A lényeg festésnél a harmónia megtartása. Ha használsz egy világos színt, akkor egyensúlyozd ki egy sötét komplementer (vagy más sémában levő) színnel. El kell döntened, hogy melyik szín legyen a kulcsszín, és onnan kiindulva érdemes eldönteni, hogy mit használj.
Extra: fémszínek: arany = sárga, ezüst = szürke, réz = vörös/narancs.

Hogy a fenti rizsa mire is volt jó? Hogy meg lehessen érteni, miért kb. azokat a színeket fogom kiválasztani a festéshez, amiket.
Mivel a téma őszi és a kiválasztott fő színek vörösesek/narancsok, így ez lesz a kulcsszín. Ez fog a köpeny nagy részére, ingre, íjra, tegezre kerülni. Az arc bár sima bőrszínt terveztem, de szintén vörösnek számít (fehérrel eltolt vörösnek, de vörösnek)
Színkerék alapján a komplementer szín valahol a zöld körül lenne, de ezt nem szeretném erőltetni, így inkább egy sötét-szürkés-kéket választok(ShadowGrey). Ez fog menni a nadrágra. Viszont így nagyon kiegyensúlyozatlan lennének a színek. Nem marad más kell kevés zöldet belevinni a figurába. Ez egyrészt lehet a talpon (zöld fű) de egy másik megoldás mellett döntöttem, mivel van ötletem a talpra és nem illik bele a túl sok zöld. Tehát egyes részeket fogok zölddel világosítani (DeadFlesh). A végeredmény a sémák alapján egy tetrad lett, ami miatt lehet, sőt biztos, hogy szívni fogok.
Még egy apróság, egyes leveleket/részeket citromsárga közelire terveztem, amit ellensúlyozni kellene, micsoda meglepetés lilával épp megtehető ez.Valószínűleg egyes árnyékokban fogom használni, hogy érezni lehessen és egyensúlyozza ki a sárgát, de ne domináljon. Ugyanakkor a citromsárga megoldja a zöldtől való függést is, hisz a lila és a zöld között mi van? Pont a kék.

A tervezett színek:
- fémek: semleges szürke (Boltgun)
- köpeny: különféle sárga-narancs-vörös-barnás színek (ScrofulousBrown)
- ing: világos sárgásbarna (BleachedBone vagy Khaki)
- nadrág: szürkéskék (ShadowGrey)
- csizma, íj: barna (ScorchedBrown)
- tegez: világos sárgásbarna (BleachedBone)

-         árnyékok: általában az adott szín sötétebb változatai pár helyen lilával (ImperialPurple) keverve.
-         Világosítások: általában az adott szín világosabb változatai, de egységesítés miatt világoszöld (DeadFlesh) belekeverésével.


Előkészítés és alapozás

Igazából erről sokat nem tudok írni. A következőképp készült el a figura. Először sniccerrel a sorja nagyját lekapartam a figuráról körbe, majd reszelővel ugrottam neki ugyanazoknak a részeknek. Figyelve arra, hogy ahol a kaparás/vágás miatt túl lapos lett a felület, ott a reszelővel körben is kevés anyagot levéve újra domború legyen.
Legutoljára dörzspapírral dörgöltem végig,nemcsak az eddigi helyeken, hanem kb. mindenhol, ahol nem volt túl apró részlet, ami veszélyben lett volna. Majd egy mosás és szárítás, hogy a fémpor eltűnjön és ne zavarjon a későbbiekben.

Mivel terveztem, hogy a köpenyre csinálok valami szabadkézi mintát, így a következő lépés az un. milliput wash. Ehhez a Milliput 2 komponensét jól összegyúrtam., majd egy régi palettára raktam. Középre egy helyes kis mélyedést csináltam egy ecset végével, majd sok vizet raktam bele. A lényeg, hogy olyan híg legyen, mint a festék. Ezzel a folyadékkal végigfestettem gyorsan a felületet, vékonyan, nem gond, ha nem takar. A lényeg, hogy az apró mélyedésekben megül és megköt a putty, így sima felületet hozva létre.
Miután megkötött újra dörzspapírral végigmentem a felületen eltüntetve a fölös Milliputot, majd, nagy meglepetés, mosás és szárítás.


Előkészítés utolsó lépése maradt már csak hátra, az alapozás. Ez a mások által is unalomig ismert módszerrel ment: 1-2 perc felrázás, majd 20-30cm-ről apró fújásokkal több réteg. Amit ilyenkor másképp csinálok: elég, ha kissé szürkés színt kapunk a felületen, nem kell az egyen-fehér. Épp csak annyi alapozó, hogy a festék valamiben meg tudjon kapaszkodni.
Ugyanúgy nem számít, ha egy-egy mélyedésbe nem kerül, mivel oda úgyis majd megy egy-két sötét szín és wash.
Ezen a ponton még egy utolsó(előtti) feladat: az alapozó elég jól elő tudja hozni az ottfelejtett sorját, így érdemes ezeket megkeresni, lekaparni és az adott részt újraalapozni. Valószínűleg a cikkírás miatt alaposabb voltam az előkészítéssel, mint máskor, mivel nem találtam ilyen hibát alapozás után à nincs is róla kép.















Talp
Nos téma miatt biztos, hogy erdei talp lesz alatta, de ehhez kellene pár követ, fakérget, faágat begyűjteni. Szerencsére tavasz van, jó idő. Így ki lehet menni a szabadba például hétvégén.
Vigyük magunkkal a haverokat/barátnőt/családot (attól függően, kikkel akarjuk eltölteni a napot) és cselesen a szabadban töltött közös program alatt vegyük rá őket, hogy gyűjtsenek számunkra egy-két érdekesebb ezt-azt, ami majd jól fog jönni a talp elkészítéséhez.
A nap végeredménye: kinn voltunk a szabadban, friss levegőn, közös program megvolt barátnővel/családdal/haverokkal, és van elég ’szemetünk’, hogy akár egy erdei témájú seregnek és ne csak egy figurának megcsináljuk a talpait.

Folyt. Köv….

A bejegyzés trackback címe:

https://ma5xfestesek.blog.hu/api/trackback/id/tr807423568

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Névtelen 2012.01.05. 10:54:25

Ez így konkrétan kegyetlenség volt... Kezdek belelendülni, várom az első ecsetvonást, erre vége. :( Amúgy kirakhattál volna "egy ilyen lesz a végén" képet, festéseid között csak az említett első változatot találtam meg. Nagyon várom a folytatást!

Barakis

Névtelen 2012.01.05. 12:06:17

Én is várom. Nagyon jó a cikk.

vakmacska

Névtelen 2012.01.05. 16:42:47

Go-go majszter - várjuk a folytatást ! :)

Api
süti beállítások módosítása